The Great Pumpkin Commonwealth (jatkossa GPC) on kansainvälinen jättikasviskilpailujen kattoliitto.

GPC edistää kansainvälistä jättikasvisharrastusta yhteisten standardien ja ohjeistusten kautta.

GPC:n pyrkimyksenä on varmistaa kasvisten laatu, reilu kilpailu, saavutusten huomiointi, toveruus sekä koulutus.

GPC kasvit

Bushel Gourd, paino

Jättikurpitsa, keltainen, paino

Jättikurpitsa, Squash, vihreä,  paino

Long Gourd, pituus

Marrow, paino

Peltokurpitsa, paino

Tomaatti, paino

Vesimeloni, paino

GPC toiminta Suomessa

Suomen Jättikasvisyhdistys maksaa GPC:n vuosittaisen jäsenmaksun. Suomessa, yhdistyksen järjestämä SM-kilpailu on GPC:n hyväksymä punnitustapahtuma. Kilpailussa saaduilla mittaustuloksilla kilpailijat osallistuvat GPC:n alaisiin kilpailuluokkiin, Master Gardener -kilpailuun, Howard Dill-palkinto-kaunein oranssi jättikurpitsa sekä muihin mahdollisesti jaettaviin palkintoihin.

GPC- sääntöjä kilpailijoille

GPC:n kilpailuluokkiin voi osallistua yksittäisenä kasvattajan tai kasvattaja-tiiminä. Tiimiin voi kuulua kaksi viljelijää, jotka osallistuvat yhdessä osoitteessa tapahtuvaan kasvatukseen tasapuolisesti ja yhdessä (Huom: kahdessa eri osoitteessa kasvatetut kasvikset eivät kelpaa tiimin kilpailukasviksiksi). Tiimin kasvattama kasvis pitää esitellä ja tuoda kilpailuihin yhdessä.

Suomessa järjestettäviin GPC:n alaiseen kilpailuun voi tuoda usean samaa kasvista olevan kasviksen, mutta kilpailuluokassa vain parhaimman mittaustuloksen saanut kasvis sijoittuu. Kannattaa huomioida, että esimerkiksi Master Gardener -kilpailuun osallistuvat muutkin kuin voittava kasvis. Siksi kannattaa tuoda myös muutkin samaa kasvista olevat mittaukseen.

Tulosten ilmoittaminen GPC.lle

Sjky:n GPC-koordinaattori ilmoittaa kasvisten tulokset GPC:lle.

Kasviksen ja kilpailijan tiedot annetaan kilpailussa ko kasvikselle tarkoitetulla kaavakkeella. Kaavakkeet löytyvät Suomen jättikasvisyhdistyksen sivuilta, kohdasta kilpailu/lomakkeet. Jokaiselle kasvikselle tulee olla täytettynä oma kaavake.

Kasviksen tiedot olisi hyvä olla mahdollisimman kattavat. Mikäli kilpailukasviksen tiedoista löytyy kilpailukasviksen vanhemmat, tulisi ne kirjata sekä kuluvalla kasvukaudella suoritettu pölytys.

GPC-uutiskirje

GPC julkaisee omaa uutiskirjettään. Sen voi tilata luovuttamalla yhteystietonsa tästä. Uutiskirjeitä pääsee lukemaan myös suoraan GPC:n sivujen kautta, mutta sivustoilla olevat julkaisut ovat aina yhden julkaisun jäljessä eli uusimman ja ajantasaisimman uutiskirjeen saa luettavakseen vain tilaamalla sen.