logotaustatta

SUOMEN JÄTTIKASVISYHDISTYS RY

PUNNITUSSÄÄNNÖT                               päivitetty 22.1.2018

Punnitus/mittaussääntömme pohjautuvat EGVGA:n (European Giant Vegetable Growers Association) kilpailusääntöihin. Lisäksi GPC:n (Great Pumpkin Commonwealth) kilpailusääntöjä käytetään sen alaisissa punnitustilaisuuksissa kurpitsa-, squash-, peltokurpitsa-, long gourd-, vesimeloni- ja tomaatti-sarjoissa. Näitä koskevat säännöt tuomareita varten löytyvät tästä ohjeesta kilpailukasvisten jälkeen erikseen.

Ei-Kilpailukasviksia koskevat säännöt löytyvät tämän ohjeen lopusta.

PUNNITUS / MITTAUSOHJEET

AMARANTTI (Amaranthus)
:

Amarantin pituus mitataan suorana linjana rungon tyvestä kukan kärkeen, tai mikäli kukintoa ei ole niin rungon päähän, mahdollisesta käyryydestä välittämättä.

AURINGONKUKKA  (Helianthus annuus):

Kilpailemme auringonkukan kukinnon leveys-sarjassa sekä auringonkukan koko kasvin pituus-sarjassa.

Kukinnon leveys: Auringonkukan kukinnon leveys mitataan niin että pisin terälehtien välinen etäisyys on tulos. Merkitse pisimmälle ulottuvan terälehden kärjen kohta alustaan (esim. paperille) ja sitten valitse tarkalleen vastapäinen (180 astetta) terälehti ja merkitse sen kärki alustaan. Siirrä kukka pois ja mittaa merkkien etäisyys.

Kasvin pituus:  Auringonkukan pituus mitataan tyvestä kukinnon korkeimpaan terälehteen saakka suorassa linjassa mahdollisesta käyryydestä välittämättä. Juuristoa ei oteta mukaan mittaan. Tulos saadaan mitattua luotettavimmin kun tyven kohta ja korkeimman terälehden kohta merkitään alustaan, kasvi siirretään pois ja suoritetaan merkkien välin mittaus.

CANTALOUPE-MELONI  (Cucumis melo var.-cantalupensis)

Meloneja on monia lajeja. Melonilajit jaetaan vesimeloneihin (Citrullus lanatus, joskus myös Citrullus vulgaris) ja sokerimeloneihin (Cucumis melo)

Cantaloupemeloni voi olla malliltaan pyöreä tai soikea. Pinnassa verkkokuviointi tai ilman kuviointia. Hedelmälihan tulee olla oranssin väristä. Hedelmän tulee olla puhdas eikä siinä saa olla syviä halkeamia eikä mätiä/pilaantuneita kohtia. Kantaa saa olla jäljellä 2,5 senttiä.

ELEFANTTIVALKOSIPULI (Allium ampeloprasum)

Kansainvälisesti kisavalkosipulina käytetään useimmiten elefanttivalkosipulia (Allium ampeloprasum), joka ei oikeastaan ole valkosipuli (Allium sativum) ollenkaan, vaan sukua purjolle. Suomessa pidämme valkosipulin ja elefanttivalkosipulin eri sarjoissa.Arvostelusäännöt ovat molemmilla samat.

Kisavalkosipulin on oltava puhdas ja hyväkuntoinen. Varsi on leikattava pois niin läheltä kynsiä kuin mahdollista. Juuret on leikattava pois tyvestä pohjan tasalta.

KAALI (Cabbage), Brassica oleracea capitata

Keräkaali (Brassica oleracea capitata) muodot = Valkokaali  (capitata var. alba), suippokaali (capitata var. conica) , punakaali (capitata f.rubra) ja savoijin- eli kurttukaali (capitata var. sabauda) .

Kaali-luokassa  hyväksytään  jättimuodot Brassica oleracea Linne, Capitata- ryhmän kaaleista. Vihreä  on kisoissa eniten käytetty muoto. Vaikka punainen muoto on tiiviimpi ja siksi suhteellisesti painavampi, se on tavallisesti pienempi kuin vihreä.

Kaali punnitaan kokonaisuudessaan,  juuria  lukuunottamatta. Kuljetuksessa irronneita lehtiä ei hyväksytä mukaan lopulliseen painoon. Punnittaessa kaikkien lehtien on oltava kiinni rungossa. Kaalin tulee olla terve ja hyväkuntoinen. Vartta saa olla korkeintaan 5 senttiä alimmaisen lehden jälkeen.

KURKKU (Cucumis sativus)

Kurkuiksi hyväksytään vain Cucumis sativus- lajikkeet, sillä Cucumis-sukuun kuuluu myös meloneja. Mitään risteytyksiä näiden välillä ei hyväksytä. Huom: Yard Long Cucumber eli kakri ei ole nimestään huolimatta kurkku vaan meloni. Sille on pituussarja ei-kilpailukasviksissa.

Kilpailusarjat ovat erikseen pituudessa ja painossa.

Kurkun on oltava 100% vihreä, tai jos se on  kypsä niin keltainen/rusehtava. Hedelmän on oltava puhdas ja hyväkuntoinen. Siinä ei saa olla syviä halkeamia, reikiä eikä märkiviä/mätiä kohtia.

Paino: Kannan pituus saa olla maksimissaan 2,5 senttiä.

Pituus: Kurkun pituus mitataan suorana linjana tyvestä kärkeen mahdollisesta käyryydestä välittämättä. Kantaa ei oleta mittaan mukaan. Mittaus tapahtuu niin että kurkku laitetaan makaamaan paperin tai pöydän päälle. Alustaan laitetaan merkki kurkun kärjen kohdalle sekä kohtaan josta kanta lähtee.  Kurkku siirretään pois ja suoritetaan merkkien välin mittaus.

KURPITSA, keltainen (Cucurbita maxima)

Kurpitsanimitys on hieman harhaanjohtava näiden osalta, sillä oikeasti jätit kuuluvat cucurbita maxima lajiin, joka on yksi squash-sukuun kuuluva jäsen.  Tunnusomaista maxima-lajille on pehmeä kanta. Jättikurpitsaa kasvatetaan Atlantic Giant-lajikkeen jalostetuista siemenistä.

Huom! Jos tuomarit valitsevat kilpailun kauneimman kurpitsan (esim. GPC:n Howard Dill-award) niin yksilön tulisi olla yli 100 kg (EGVGA:lla on yli 500 lb eli yli noin 250 kg), väriltään niin oranssi kuin mahdollista ja muodoltaan symmetrinen, pyöreähkö.

Kurpitsan tulee olla hyväkuntoinen, puhdas ja ehjä. Kurpitsassa ei saa olla onkaloon ulottuvia halkeamia, säröjä tai repeämiä, tai (suuria) pehmeitä eikä mätiä/pilaantuneita kohtia. Selkeästi hedelmälihasta mätänevät pienemmätkin reiät johtavat hylkyyn. Kaikki halkeamat ja reiät jotka ylettyvät siemenonkaloon aiheuttavat hylkäyksen. Koko kanta saa olla mukana, vartta saa olla kannassa kiinni 2,5 cm molempiin suuntiin

Kurpitsa voi olla minkä värinen tahansa, paitsi 100% harmaa, sinertävä tai vihreä.

HUOM! GPC:n alaisissa kisoissa Kurpitsan kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

KURPITSA, vihreä, SQUASH

Vihreään jättikurpitsaan pätee samat säännöt kuin keltaiseen lukuun ottamatta väriä, jonka tulee olla 100% vihreä, harmaa tai sinertävä.

HUOM! GPC:N alaisissa kisoissa Squashin kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

KYSSÄKAALI (Brassica oleracea var. gongylodes)

Kyssäkaalin on oltava puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mädäntyneitä/pilaantuneita kohtia eikä syviä halkeamia/koloja. Lehdet on poistettava niin läheltä tyveä kuin mahdollista. Juuret on poistettava kokonaan.

Huom: ”Superschmelz”-lajikkeella on taipumus joissakin oloissa kasvattaa useita ”pentukaaleja” kaalin pinnalle. Näitä ei tarvitse poistaa vaan ne hyväksytään osana punnittavaa kaalia kuitenkin niin että niistä on myös poistettava mahdolliset lehdet.

LANTTU (Brassica napus)

Lantun tulee olla puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mädäntyneitä/pilaantuneita kohtia eikä syviä halkeamia/koloja. Lehdet on poistettava niin läheltä tyveä kuin mahdollista. Pestyt puhtaat juuret saavat olla kiinni lantussa.

LEHTISELLERI  (VARSISELLERI)  (Apium graveolens var. dulce)

Kilpailemme pelkästään lehtisellerin painossa. Mukulaselleri ei ole kilpailukasvis. Sille on oma paino-sarjansa ei-kilpailukasviksissa.

Sellerin täytyy olla yleisesti hyväkuntoinen, kuiva ja puhdistettu ylimääräisestä aineksesta. Juuret on poistettava. Se ei saa olla alkanut kukkimaan pääversoistaan.

LONG GOURD eli PITKÄ KURPITSA (Lagenaria)

Long gourdissa kilpaillaan vain pituudessa.

Ei-kilpailukasvikset –osassa on painosarja Heavy Gourdeille, sisältäen kaikki muut gourdit paitsi long gourdin. Näistä ei mitata pituutta lainkaan.

Long gourdin (long dipper gourd) on oltava hyväkuntoinen ja ehjä eikä siinä saa olla pilaantuneita kohtia. Pintahalkeamat/säröt ovat  tunnusominaisia pitkille kurpitsoille ja sallittuja.

Pituus mitataan suorana linjana tyvestä kärkeen mahdollisesta käyryydestä välittämättä. Kantaa ei oleta mittaan mukaan. Yleensä long gourdit tuodaan kilpailupaikalle laudan päälle sidottuina. Tämä käy mittausalustaksi. Alustaan laitetaan merkki kasvin kärjen kohdalle sekä kohtaan josta kanta lähtee.  Merkkien väli mitataan.

HUOM! GPC:n alaisissa kisoissa Long Gourdin kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

MAISSI (Zea mays)

Kilpailussa mitataan kasvin kokonaispituus, tähkälle ei ole sarjaa.

Usein runko menee jonkin verran maan alle, joten se kannattaa kaivaa varovasti ylös. Juuret leikataan irti tai puhdistetaan hyvin jotta nähdään mistä rungon tyvi alkaa. Maissin pituus mitataan suorana linjana rungon tyvestä kukinnon (tupsu) päähän, tai mikäli kukintoa ei ole niin rungon päähän mahdollisesta käyryydestä välittämättä. Lehtiä ei oteta mittaan mukaan. Mittauksen voi tehdä niin, että alustaan piirretään merkki tyven ja huipun kohdalle, siirretään kasvi syrjään ja suoritetaan merkkien välin mittaus.

MAMMOTH (Beta vulgaris vulgaris)

Mammothissa kilpaillaan vain paino-sarjassa.

Mammothin tulee olla puhdas eikä siinä saa olla syviä halkeamia eikä mädäntyneitä/pilaantuneita kohtia. Toisin kuin punajuuri, mammoth saa olla ontto/onkaloinen. Juuret jätetään kiinni kasviin, mutta kaikki lehdet on leikattava pois niin läheltä tyveä kuin mahdollista

MARROW (Kesäkurpitsa)

Marrowit risteytyvät herkästi muiden pepo-sukuisten kurpitsoiden kanssa. Risteytykset eivät ole sallittuja eivätkä siksi oranssit ja tumman keltaiset tai muutkaan säännöissä hyväksytyistä väreistä poikkeavat marrowit ole sallittuja. Nämä ovat todennäköisesti risteytyksiä peltokurpitsoiden kanssa.

Marrowilla on oltava kova vihreä kanta josta sen tunnistaa cucurbita pepo-lajiksi (EGVGA Andreas Wild, Iwan Horde 12/2017).

Kilpailussa hyväksytään vain vihreät ja vaalean keltaiset, lähes valkoiset, marrowit. Vihreissä marroweissa saa olla vaalean vihreitä raitoja.

Marrowin tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen. Siinä ei saa olla onteloon ulottuvia halkeamia, säröjä eikä reikiä, eikä merkittäviä mätiä/pilaantuneita kohtia.   Koko kanta saa olla kiinni kasvissa, vartta saa olla kiinni kannassa korkeintaan 2,5 senttiä molemmin puolin kantaa.

PALSTERNAKKA (Pastinaca sativa)

Kilpailusarjat ovat erikseen pituudessa ja painossa.

Palsternakan tulee olla puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mätiä/pilaantuneita kohtia. Jos palsternakan pinnassa on pehmeitä ruskeita pilaantuneita/mädäntyneitä kohtia ne voi pestä pois ensin.

Paino: Lehdet on poistettava mahdollisimman läheltä tyveä.

Pituus: Pituus mitataan palsternakan tyvestä juuren kärkeen suorassa linjassa. Lehdet saavat olla kiinni kasvissa koska se ei vaikuta tulokseen. Juuren tulee olla yhtenä kappaleena ja kiinni palsternakassa. Minkäänlaista taustapahvia/kangasta tmv. ei saa käyttää.

PAPRIKA  (Capsicum Annuum)

Paprikalle ja chilille on ei-kilpailukasvikset osassa lisäksi pituus-sarja. Myös EGVGA:lle ne ovat ei-kilpailu –sarjoja. Chilille meillä on lisäksi paino-sarja ei-kilpailukasviksissa.

Paprikassa kilpaillaan vai paino-sarjassa.

Kilpailussa hyväksytään pelkästään Capsicum annuum lajike, ns. vihannespaprika (sweet bell pepper) . Näistä puuttuu eriasteisen poltteen tunnun antava kapsaisiini jota on chileissä  ja muodoltaan ne ovat perinteisiä paprikoita (bell pepper), eivät suippopaprikoita. Paprikat ovat vihreän värisiä raakoina. Väri voi olla myös valkoinen, keltainen, oranssi, punainen, violetti  tai ruskea lajikkeesta riippuen. Kaikki nuo luetellut värit hyväksytään kilpailussa.

Paprikan tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen. Siinä saa olla mukana vain se kanta joka on kiinni kasvissa.

PELTOKURPITSA  (Cucurbita pepo)

Peltokurpitsat kuuluvat alkuperäiseen kurpitsasukuun, sen tunnistaa kovasta kannasta. Atlantic Giant kuuluu alun perin squasheihin ja ne omaavat pehmeän kannan.

EGVGA:n ohje tuomareille: Risteymästä marrowin kanssa (Andreas Wild, Iwan Horde 12/2017)

Väri: Peltokurpitsa voidaan tuoda kisoihin kypsänä (oranssi / keltainen) tai ei-kypsänä (vihreä), tai missä tahansa kypsymisvaiheessa. Jos peltokurpitsassa on sekoittuneena marrowin geenejä, se erittäin todennäköisesti ei vaikuta väriin. Yleensä oranssi väri on dominoiva. Eli hedelmä joka tapauksessa tulee kypsyttyään olemaan oranssi / keltainen. Tästä syystä peltokurpitsan värille ei ole säännöissä samanlaisia tarkkoja rajoituksia kuin marrowille.

Muoto: Risteymä marrowin kanssa yleensä vaikuttaa hedelmän muotoon. Hedelmä on marrowin muotoinen mutta muuttuu kypsyessään oranssiksi / keltaiseksi. Selkeästi marrowin muotoisia peltokurpitsoita ei hyväksytä vaikka väri olisikin oranssi / keltainen.

Kanta: Sekä marrowilla että peltokurpitsalla on oltava kova vihreä kanta josta ne tunnistaa cucurbita pepo-lajiksi.

Kisakurpitsan on oltava puhdas ja hyväkuntoinen, siinä ei saa olla siemenonkaloon ulottuvia reikiä tai halkeamia, eikä märkiviä/pehmeitä kohtia. Kantaa saa olla jäljellä korkeintaan 2,5 senttiä.  Peltokurpitsan ja marrowin sekoituksia  ei hyväksytä.

HUOM! GPC:n alaisissa kisoissa Peltokurpitsan kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

PERUNA (Solanum tuberosum)

Uusia maailmanennätysvaateita tulee  perunalle jatkuvasti. Nämä ovat kuitenkin lähes aina ns. ”sweet potatoes” eli  bataatti ( Ipomea batatas)-lajia   joten niillä ei ole mitään tekemistä perunan kanssa.

Perunan on oltava puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mätiä kohtia. Vartta/kantaa saa olla mukana korkeintaan 2,5 senttiä.

PORKKANA (Daucus carota)

Kilpailusarjat ovat erikseen pituudessa ja painossa. Molemmissa hyväksytään pelkästään oranssin väriset porkkanat. Porkkanan tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla merkkejä pilaantumisesta. Porkkana saa olla monihaarainen kunhan ne kaikki kasvavat yhdestä samasta tyvestä.

Paino: Kaikki juuret jätetään kasviin kiinni. Lehdet tulee leikata pois mahdollisimman läheltä tyveä.

Pituus: Porkkanan pituus mitataan suorassa linjassa tyvestä juuren kärkeen. Kasvin lehdistö saa olla kiinni koska se ei vaikuta tulokseen. Juuren tulee olla yhtenä kappaleena ja kiinni porkkanassa. Mitään taustapahvia/kangasta tmv. ei saa käyttää.

PUNAJUURI  (Beta vulgaris var. rubra)

Punajuurikas (Beta vulgaris var. conditiva, syn. Beta vulgaris var. rubra), jota kutsutaan myös nimellä punajuuri, on  juurikkaan (Beta vulgaris) muunnos. Punajuuren ja sokerijuurikkaan sukulaista Mammoth-lajiketta ei hyväksytä punajuuriin, vaan sille on oma paino-sarja.

Kilpailusarjat ovat erikseen pituudessa ja painossa.

Punajuuren painosarjassa hyväksytään  ainoastaan tyypillinen tummanpunainen ja pyöreätyyppinen beta vulgaris rubra –lajike. Pituutta mitattaessa ei punajuuren lajikkeella tai värillä ole väliä . Punajuuren tulee olla puhdas eikä siinä saa olla syviä halkeamia, syviä reikiä/onkaloita eikä mädäntyneitä/pilaantuneita kohtia.

Paino: Punajuuren juuret jätetään kiinni kasviin, mutta kaikki lehdet on leikattava pois niin läheltä tyveä kuin mahdollista.

Pituus: Punajuuren pituus mitataan suorassa linjassa tyvestä juuren kärkeen. Lehdistö saa olla kiinni kasvissa koska se ei vaikuta tulokseen. Juuren tulee olla yhtenä kappaleena ja sen on oltava kiinni punajuuressa. Mitään taustapahvia/kangasta tmv. ei saa käyttää.

PURJOSIPULI  (Allium porrum)

Purjossa kilpaillaan pelkästään painossa.

Koko purjon täytyy olla kuiva ja hyväkuntoinen sekä puhdistettu ylimääräisestä aineksesta. Purjo punnitaan juurineen.

RETIKKA / RETIISI (Raphanus Sativa)

Kilpailutarkoituksiin käytetään talvilajikkeita, ja nimenomaan  Itä-aasialaisia valkoisia retiisejä joilla  on pitkät valkoiset juuret. Ne tunnetaan  nimillä  ”japanilainen retiisi”, ”Kiinalainen retiisi”, ”Mooli” tai yksinkertaisesti  ”Daikon retiisi”

Retiisissä kilpaillaan pelkästään painossa.

Retiisin tulee olla puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mätiä/pilaantuneita kohtia. Lehdistö leikataan pois tyvestä niin tarkkaan kuin mahdollista. Juuret saavat olla kiinni.

RUUSUPAPU (Phaseolus coccineus)

Phaseolus coccineus on ainoa jättikasviskilpailuissa hyväksytty papulaji.

Ruusupavussa kilpaillaan pelkästään palon pituudessa

Pavun palon  tulee olla hyväkuntoinen  ja vielä vihreä, ei kuivunut.

Ruusupapu mitataan suorassa linjassa tyvestä kärkeen välittämättä mahdollisesta käyryydestä. Mittaus tehdään merkitsemällä pavun palon  kärjen ja tyven kohdat  alustaan. Papu nostetaan pois ja merkkien väli mitataan. Kantaa ei mitata mukaan pituuteen.

SIPULI (Allium cepa) - Jättisipuli

Joissakin kansainvälisissä (ME-) kilpailuissa käytetään erityistä putkikaulusta, halkaisijaltaan 7,5 cm ja pituudeltaan 12,5 cm, joka asetetaan sipulin kaulalle määrittämään kaulan katkaisukohta.

Sipulin on oltava puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla mätiä kohtia. Kasvin lehdet täytyy poistaa ensimmäisestä vihreän lehden liitoskohdasta tai sen alapuolelta. Juuret on poistettava. Juuria poistettaessa on varottava tyven vahingoittamista jotta sipulin uudelleenistutus siemeniä varten onnistuu. Jakaantuneita sipuleita ei hyväksytä, sipulin tulee olla yhtä sipulia josta lähtee yksi varsi.

TOMAATTI (Solanum lycopersicum)

Tomaatin tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla repeämiä, reikiä/onkaloita eikä mätiä/pilaantuneita kohtia. Kantaa saa punnittaessa olla kiinni 2,5 senttiä.

HUOM! GPC:n alaisissa kisoissa Tomaatin kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

VALKOSIPULI  (Allium sativum)

Kansainvälisesti kisavalkosipulina käytetään useimmiten elefanttivalkosipulia (Allium ampeloprasum), joka ei oikeastaan ole valkosipuli (Allium sativum) ollenkaan, vaan sukua purjolle. Suomessa pidämme valkosipulin ja elefanttivalkosipulin eri sarjoissa. Arvostelusäännöt ovat molemmilla samat.

VESIMELONI  (Citrullus lanatus ) (C. vulgaris)

Vesimelonin tulee olla hyväkuntoinen ja puhdas eikä siinä saa olla onkaloon ulottuvia halkeamia/repeämiä tai reikiä eikä merkittäviä mätiviä/pilaantuneita kohtia (major rotten spots). Kantaa saa olla jäljellä 2,5 senttiä.

HUOM! GPC:n alaisissa kisoissa Vesimelonin kohdalla noudatetaan GPC:n tarkkoja sääntöjä jotka löytyvät tämän ohjeen lopusta.

------------------------------

GPC:n SÄÄNNÖT / KURPITSA:

Kurpitsan tulee olla hyväkuntoinen, terve ja vahingoittumaton.   Siinä ei saa olla mätää, sisäonkaloon ulottuvia koloja/reikiä, halkeamia eikä merkittäviä pehmeitä kohtia. Merkittävä pehmeä kohta määritellään siten että se on suurempi kuin 7,6 cm läpimitaltaan ja syvempi kuin 7,6 cm.  Vahingoittuneen kohdan suuruus mitataan sen jälkeen kun kaikki pehmeä materiaali on ensin poistettu lusikalla.

( Yksilössä ei saa olla halkaisijaltaan 7,6 cm suurempia eikä 7,6 cm syvempiä vahingoittuneita alueita. Yksikin 7,6 cm suurempi/syvempi alue johtaa mainintaan DMG (damaged, vahingoittunut). Kasvattajan tulee olla paikalla kun tuomarit suorittavat kurpitsalle tarkempia kuntotarkastuksia. Kieltäytyminen tutkimisesta johtaa mainintaan EXH (exhibition only, vain näyttelyyn).

Yksilössä saa olla vahingoittuneita alueita (pienempiä kuin edellä mainitut raja-arvot)    korkeintaan kaksi. Jos näitä kohtia on enemmän kuin kaksi, kurpitsa hylätään vaikkakin vahingoittuneet alueet olisivat pienempiä kuin edellä esitetty. Pienet vahingoittuneet alueet ovat hyväksyttäviä jos ne ovat luonnostaan parantuneet uudella kuorella (ns. luonnollinen arpeutuminen).

Koko kanta saa olla mukana. Vartta saa olla kannassa kiinni korkeintaan 2,5 senttiä molempiin suuntiin. Kurpitsa saa olla minkä värinen tahansa, paitsi 100%:sti harmaa, vihreä tai sinertävä.

Punnitus suoritetaan sen jälkeen kun yksilö on todettu punnituskelpoiseksi em. kriteerien mukaisesti.

GPC:n SÄÄNNÖT/ SQUASH:

GPC:n SÄÄNNÖT / LONG GOURD:

Long Gourdeissa on vain pituussarja. Mittaamiseen on käytettävä metallimittaa. Kasvin on mitattaessa kokonaan oltava vaakasuoran tasaisen alustan päällä. Kantaa ei oteta mukaan mittaan. Mittaus tyvestä kärkeen suorassa linjassa ottamatta huomioon mahdollisia käyryyksiä. Kasvin tulee olla hyväkuntoinen, kokonainen ja kiinteä. Kasvin kärjen täytyy olla kiinteä ja hyvässa kunnossa. Jos kasvin kärki on pilaantunut/mädäntynyt, kuihtunut/lakastunut tai kuminen, aiheuttaa se merkinnän DMG (damaged, vahingoittunut). Täydellisessä Long Gourdissa saa olla ohuita, hyvin vähäisiä pintahalkeamia. Kuitenkin myös pehmeät kohdat ja muut virheet saattavat olla hyväksyttäviä tuomarien harkinnan mukaan.

GPC:n SÄÄNNÖT / PELTOKURPITSA:

Peltokurpitsan luokittelu sanoo että niillä on kova vihreä kanta. Vihreät (kypsymättömät) peltokurpitsat voivat osallistua kilpailuun. Säännöt muutoin kuin kurpitsalla, sillä poikkeuksella että peltokurpitsassa vahingoittuneen kohdan koko ei saa olla yli 5.08 cm halkaisijaltaan.

GPC:n SÄÄNNÖT / TOMAATTI:

Tomaatin on oltava terve: terveessä tomaatissa ei ole merkittäviä pehmeitä kohtia eikä vuotoja. Kuori saa halkeilla mutta ei vuotaa. Tomaatti on punnittava sertifioidulla vaa’alla, paino ilmoitetaan 2 desimaalin tarkkuudella. Varren sallittu pituus tomaatista on korkeintaan 12.7 cm (5 inches). Vihreä (raaka) tomaatti on kilpailussa sallittu. Pakastettuja tomaatteja ei hyväksytä. Omatoimisessa punnituksessa on koko tomaatin eheys dokumentoitava selvästi joko kuvin tai videoiden.

GPC:n SÄÄNNÖT / VESIMELONI:

Pakastettuja meloneja ei hyväksytä. Kuoren alla olevaan vaaleanpunaiseen hedelmälihaan saakka ulottuva halkeama tai muu vika aiheuttaa merkinnän DMG (Damaged, vahingoittunut) . Vesimeloni ei saa vuotaa: minkä tahansa nesteen vuotaminen vesimelonista aiheuttaa merkinnän DMG.

Säännöt muutoin kuin kurpitsalla, sillä poikkeuksella että vesimelonissa vahingoittuneen kohdan koko ei saa olla yli 5.1 cm halkaisijaltaan.

SJKY / PUNNITUS- JA MITTAUSOHJEET / EI-KILPAILUKASVIS –SARJAT        Päivitetty 22.1.2018

Tuomarit varaavat täyden oikeuden päättää kisapaikalla kisoihin tuotujen uusien lajien mukaan hyväksymisestä. Tuomarit varaavat täyden oikeuden laatia sellaisille lajeille kisatilanteessa noudatettavat punnitus- ja mittaussäännöt.

Tuomarit varaavat täyden oikeuden käyttää kasviksen arvostelussa omaa harkintaansa mikäli se on tarpeen.

HEAVY GOURD (lagenaria)

Useimmat Gourd-perheen lajikkeet ovat peräisin Afrikasta. Kilpailussa pidämme erikseen Long Gourdin (=kilpailukasvis, pullokurpitsan tapainen mutta ilman niille tyypillistä pullomaista päätä) sekä kaikki muut gourdit (=ei-kilpailukasviksia, joille on tyypillistä pullomainen alaosa). Gourdeja (lagenaria) on paljon eri kokoisia ja näköisiä. ”Bushel gourd” on yleinen nimitys kaikille tietynmallisille gourdeille.

Tässä sarjassa otetaan huomioon pelkästään gourdin paino, ja kaikki pullokurpitsalajikkeet ovat samassa sarjassa.

Kasviksen on oltava puhdas ja hyväkuntoinen eikä siinä saa olla pilaantuneita kohtia. Halkeamia, reikiä ja koloja ei sallita. Pienet pintasäröt tai pehmeät kohdat ja muut virheet saattavat olla hyväksyttäviä tuomarien oman harkinnan mukaan.

PITKÄ MELONI , YARD LONG CUCUMBER (Cucumis melo var. flexuosus) , KAKRI

Pitkä meloni eli Armenialainen kurkku on pitkä, kapea hedelmä  joka maistuu kurkulta  ja näyttääkin kurkulta sisäpuoleltaan. Se on kuitenkin myskimelonimuunnos (c.melo)ja on pisin melonityyppiSen nimityksiä ovat ainakin myös ”yard-long cucumber”, ”käärmekurkku” (snake cucumber), ”käärmemeloni” (snake melon), ”kakri” Intiassa, ” Atta” Egyptissä, ”feggous tai  fakkous” Marokossa ja ”acur” Turkissa. Sitä ei saa sekoittaa käärmemeloneihin (Trichosanthes spp.).

Pitkän melonin kuori on hyvin ohut ja vaalean vihreä . Maussa ei ole kitkeryyttä ja hedelmä syödään useimmiten ilman kuorimista. Kansainvälistä sarjaa pitkille meloneille ei ole.  EGVGA on kehittänyt ei-kilpailusarjan pitkien melonien , Yard Long Cucumbers eli Kakri, kasvattajille. Nämä näyttävät ehkä kurkuilta (cucumis sativus) mutta kuuluvat meloneihin (cucumis melo).

Pitkän melonin tulee olla hyväkuntoinen , kannan pituus saa olla 2,5 cm. Kasvin pituus mitataan suorana linjana kannasta kärkeen mahdollisesta käyryydestä välittämättä.   Mittaus tapahtuu niin että kasvi laitetaan makaamaan paperin tai pöydän päälle. Alustaan laitetaan merkki kasvin kärjen ja kannan kohdalle, siirretään kasvi pois ja suoritetaan merkkien välin mittaus.

PAPRIKA JA CHILI, Pituus

Paprikan ja chilin pituuksia mitataan joissakin kilpailuissa, harvemmin kuitenkin.  EGVGA:lle tämä on ei-kilpailu -luokka.

On monia pitkäkasvuisia paprika- ja chililajikkeita joita voi käyttää kilpailussa pituussarjassa. Kaikki värit hyväksytään. Paprikan tai chilin  tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen. Pituus mitataan suorassa linjassa tyvestä kärkeen välittämättä mahdollisesta käyryydestä. Kantaa ei oteta mukaan mittaan.

CHILI, Paino

Paprikalle on erillinen painosarja kilpailuluokissa. Meillä on chilille painossa ei-kilpailusarja. Chili on nimitys jota käytetään poltteisista capsicum-lajikkeista. Näiden kapsaisiinipitoisuus vaihtelee vähäisestä suureen.

Punnittavan chilin tulee olla puhdas ja hyväkuntoinen. Kaikki värit hyväksytään. Chilissä saa olla mukana vain se kanta joka on kiinni kasvissa.

NAURIS (Brassica rapa var. rapa)

Nauris on lanttua litteämpi ja pienempi. Pintaväriltään keltainen, valkoinen tai lilahko. Nauriin isojuurisia rehuksi viljeltäviä lajikkeita (käytetään myös nimitystä Turnipsi) ei hyväksytä.

Nauriin tulee olla puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen. Juuret jätetään kiinni kasviin mutta kaikki lehdet on leikattava pois niin läheltä tyveä kuin mahdollista.

Kasvin kuntoa koskevissa asioissa tuomarit voivat harkintansa mukaan soveltaa lantun kilpailusarjan sääntöjä.

PITKÄ PUNAJUURI (Beta vulgaris)

Pitkänmalliset punajuurilajikkeet eivät saa osallistua kilpailukasvisten punajuurisarjaan. Ei-kilpailukasviksissa ne voidaan punnita. Pituutta ei mitata.

Punnittavan kasviksen on oltava puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen. Juuret jätetään kiinni kasviin mutta kaikki lehdet on leikattava pois niin läheltä tyveä kuin mahdollista. Kasvin kuntoa koskevissa asioissa tuomarit voivat harkintansa mukaan soveltaa punajuuren kilpailusarjan sääntöjä.

MUKULASELLERI (JUURISELLERI) (Apium graveolens Rapaceum-ryhmä)

Mukulaselleri on juures joka muodostaa pyöreähkön valkomaltoisen mukulan. Sivujuurien ja lehtien jättämien arpien vuoksi mukula on rosoinen.

Punnittavan kasviksen on oltava puhdas, kuiva ja hyväkuntoinen. Mukulaselleristä on poistettava kaikki lehdet niin hyvin kuin mahdollista. Kaikki kasvista esille työntyvät juuret poistetaan. Ylimääräinen aines on poistettava niin tarkkaan kuin mahdollista. Tämä voi joissain tapauksissa vaatia kasvin leikkaamista jotta multa ym. saadaan poistettua.  Punnittavan kasvin kuntoa koskevissa asioissa tuomarit voivat tarpeen mukaan soveltaa omaa harkintaansa.

OMENA (Malus)

Omenan on oltava puhdas, hyväkuntoinen ja ehjä. Siinä ei saa olla pilaantuneita kohtia. Pehmeä kohta voidaan sallia tuomareiden oman harkinnan mukaan.